Dagens Mat: Potatis & Blomkålsoppa

Idag till lunch blev de soppa. de är så himla härligt när man väl har tid att göra egen soppa. och det är så mycket godare än pulver soppa, eller hur?

RECEPT!
potatis
blomkål
gullök
purjolök
vatten
matlagningsgrädde
grönsaksbuljong
satl och peppar


Tag så många potatisar ni behöver, jag räknade på 2st per man, och de blev liiiite mycket soppa.
Skala potatisen.




Dela potatisen i små delar, jag gillar inte att mixa mina ingredienser i soppan, vill hellre ha bitar i den än bara en sörja, men de det är ju en smaksak.



hacka en gullök ( behövs inte om man inte gillar lök, men jag tycker de ger god smak!




häll vatten i potatiskastrullen och lägg i en grönsaksbuljong. Låt koka upp.



Stek löken, eller bryn den kanske man säger, tills den får lite färg.



tvätta och dela blomkålen. i lagom bitar, som potatisen ungefär




häll i blomkålen i kastrullen med den kokande potatisen, låt koka i 5 min till.




hacka upp purjon och släng i den också.




låt de koka lite, sen häller man av lite vatten, och häller i en matlagningsgrädde,
ett paket räcker, 3dl.
salta och peppra efter smak, låt koka tills ni får den konsistenser på grönsakerna som
ni vill ha.

SUUUUPER GOTT OCH ENKELT!!

Kommentarer
Postat av: Cissi

Kul att du ville vara med i dagens blogg tävlingen igen! :)



det där ser gott ut ;)

2010-10-30 @ 17:22:47
URL: http://cviklund.blogg.se/
Postat av: sara

sv; den fungar utvändigt om man kan kalla det så.. Det KÄNNS fortfarande flottigt men det SER inte flottigt ut. Däremot kan det se "tortt" och typ.. gammalt ut elle hur jag ska säga.. Men såna dagar då det verkligen inte går att få bort de flottiga så är den lätt värd att ha tillhands!

2010-10-30 @ 17:25:25
URL: http://saramagdaleena.blogg.se/
Postat av: Liza

sv; Haha, jag vet!:D

2010-10-30 @ 18:24:33
URL: http://lizachristoffersson.blogg.se/
Postat av: Katrin

Vad roligt att du blev lite insprirerad =)

Och vad kul att du kom med en annan variant, tack för tipset =)

2010-10-31 @ 22:36:17
URL: http://vardagenvar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0