Dagens Nyheter: Stena Line och Spelberoende barn

Satt och läste Metro i dag, som vanligt, på väg till biblioteket. Idag, olikt alla andra dagar, fastnade jag för en massa olika saker.
Det första var den lilla notisen om STENA LINE som kanske måste flytta ifrån hamnen inne istan, för att miljödomstolen säger STOPP. Dom har överklagar till övre miljödomstolen, vilket kan ta flera månader, till och med år att klara ut.
Man planerar ju att bygga ut göteborg, eller masthugget och göra bostäder ända ner till vattnet där danamrksterminalen ligger idag. Om den planen går i verket är jag MED på att flytta STENA LINE bort mot klippan, vid Majnabbehamnen. för vi behöver fler bostäder och det hade kunnat bli sjukt snyggt :-)


(bilden är tagen på google)

SEDAN, två/tre sidor längre bak hittade jag artiken om att 3 åringar surfar på nätet!!
så står de att föräldrarna är rädda för att deras barn skall bli spel beroende,
OK, men då kanske du inte skall introducera ditt barn för datorer/spel och internet i så låg
ålder. vi har två barn hemma, 4 & 6 år, den yngsta har nog aldrig spelat dator, inte ens frågat om hon får.
den äldsta, hon spelar nångång i bland, en halvtimma i veckan kanske hon vill spela lite.
det står i artikeln att de finns barn som är runt 2 år som invigs till detta. Men varför?
vad hände med playdoo och lekar? lego, dockor, brädspel?

är jag gammalmodig? jag ser inte vinsten i att låta som spela.
är det för egen vinning man sätter dom där? för att köpa sig tid?
förenklar man sin egen vardag med att förstöra sitt barnsutveckling?

(tagen ifrån www.sandviken.se)

Föräldrarna till småbarn som spelar dator är rädda att barnen skall bli spelberoende!!!
ja, men se till att de inte blir de då skulle jag råda er till!!


Hur gör ni föräldrar som läser detta? spelar era barn data? Från vilken ålder och hur ofta och varför?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0